Djenné - Reisverslag uit Ségou, Mali van Floor Beek - WaarBenJij.nu Djenné - Reisverslag uit Ségou, Mali van Floor Beek - WaarBenJij.nu

Djenné

Door: Floor

Blijf op de hoogte en volg Floor

26 April 2006 | Mali, Ségou

Zaterdagavond was er een concert van een raggae zanger die uit Mali kwam en toen in de Ivoorkust heeft gewoond en daar na allemaal problemen weer terug is gekeerd naar zijn thuisland. Hij is heel populair in Mali en wij gingen naar zijn concert dat gegeven werd in het voetbalstadion in Mopti. Mousssa had gezegd dat het om zes uur zou beginnen en dus stonden wij daar braaf met hem om half zes voor de deur. Maar daar werd ons verteld dat het pas negen uur zou beginnen en dus gingen we wat door de stad slenteren en wat eten kopen, friet en brood en cola. Om negen uur zaten wij op een goede plek in het stadion waar het gras ontzettend groen was!! Ik moet er wel bij zeggen dat wij zo ongeveer de enige mensen nog waren... Uiteindelijk na heeeel lang wachten en vervelen kwam de artiest (wiens naam op chicken lijk)eindelijk om half twaalf aankakken. Wij vonden het maar irritant en aso maar de malimensen hadden er geen problemen mee en gingen helemaal uit hun dak! Het was echt heel cool en uiteindelijk zijn we om twee uur naar huis gegaan.
De volgende ochtend werden we wakker door de eerste (pietlullige) regenbui in twee maanden. We pakten onze spullen en gingen naa het busstation om daar de enige bus naar djenne te pakken. Helaas bleek dit eenzelfde bus te zijn als de ene waarmee we naar Timboektoe zijn gegaan en deze keer was de rit nog erger. We zaten dit keer met zestien personen achterin, waarvan drie ontzettend dikke vrouwen en een hele dikke man. Ook hadden drie vrouwen een kind op schoot en zat er weer een extra band achterin. Het goede nieuws was dat deze rit maar zes uur duurde en... dat was het goede nieuws want wat ook vervelend was dat het een beetje regende en mijn rug dus in de regen zat. Maar uiteindelijk kwamen we in Djenne aan en maakten na een douche een wandeling door de stad. Djenne is echt heel bijzonder en als je er iets meer gevoel bij wilt krijgen moet je zeker "Het Zandkasteel" van Ton van der Lee lezen. (heb zijn huis ook gezien van een afstandje) Daarna gegeten en naar bed. De volgende dag was het maandag en dus marktdag in Djenne wat betekend dat het overal vol staat met kraampjes rond de (enorme) moddermoskee (de grootste in de wereld trouwens). Wij gingen in de ochtend met een paardenkar naar een Peuldorpje dichtbij. Daar liepen de vrouwen nog echt rond met die enorme oorbellen en was alles nog zoals 100 jaar geleden. Sommige vrouwen liepen rond met een ontbloot bovenlijf en dat betekent dat deze vrouwen nog niet getrouwd zijn. Natuurlijk vonden de jongens dat we deze regel ook in Nederland moeten hebben... Aan de rand van het dorp waren kleine gebouwtjes waar de jongens vanaf hun vijftiende jaar tot dat ze getrouwd zijn moeten slapen. Dit is zo, omdat ze dan hun vriendinnen niet naar huis brengen en aan de familie laat zien wat heel beschoft is vanwege het geloof -moslim-. Hierna gingen we nog wat rondlopen in de stad en daarna weer slapen.
Dinsdagochtend vertrokken we met een minibus (die heeeeeeel erg veel beenruimte had vergeleken met het andere vervoer van de heenweg) naar Ségou. Daar kwamen we na zes uur aan en nadat we een hotel hadden gevonden en hadden gegeten gingen we maar weer es slaapjes doen. :)
Vandaag gingen we Segou korro het oude gedeelte van de stad bezoeken maar daar moesten we heel veel toeristentax voor betalen dus gingen we maar weer weg. Gelukkig hadden wij een hele aardige taxichauffeur die ons toen naar andere gedeeltes van de stad bracht. Hier zagen we onder andere hoe ze de piroque boten maken(dat zijn de boten die ze met palen voortduwen) en hoe de mudclothes worden gemaakt. Bij dit laatste hadden we zelf ook een klein modderpatroon mogen aanbrengen op een stukje stof wat we als souvenir mee mochten nemen! Jaja! Die modderkleden worden zo ongeveer gemaakt:
Eerst weven ze de kleden die gewoon wit zijn. Dan kleuren ze de kleden met een kleur. De roodachtige kleur wordt van boomschors gemaakt, de gelige kleur van boombladeren, de zwarte kleur van klei en de groene kleur van alles door elkaar. Nadat het kleed een kleur gekregen heeft maken ze patronen. Dan leggen ze dat patroon op het kleed en duwen met een kwast de modder op het patroon. Nadat het patroon eraf is gehaald heb je allemaal mooie modderfiguren op het kleed die je moet laten drogen in de zon. Dan was je de modder er af en blijven er mooie figuren van de modder achter. De modder reageert op een bepaalde manier namelijk met de andere verf en laat zo een kleur achter. En als je dit dan allemaal een keer of tien doet hou je een heel mooi modderkleed over! Vroeger gebruikten de jagers deze kleden om er camouflage kleren van te maken maar nu gebruikt men ze als decoratie.
En toen at ik Spagetti (zonder saus ...) en nu zit ik op het internet fotos te downloaden op mijn site!
Morgen gaan we naar Bamako en dan moet ik daar de vliegticket naar Accra gaan regelen.
Tot over anderhalve week!!
(shit is echt al snel!)

• 26 April 2006 - 18:08

Loes:

FLOWIEEE!!! aaah je komt al bijna terug!! haha je verhalen blijven cool, maar ik vind t ook wel cool dat je bijna terug komt! Tot snel en nog veel plezier, laatste week! xxx loes

• 27 April 2006 - 09:39

Steph:

Flo!
    je komt lekker al bijna terug!! jeeeeej!! je verhalen zijn echt geweldig, ben erg benieuwd naar al je foto's en verhalen! Zie je snel weer! Kusje steph

• 27 April 2006 - 12:15

Martijn:

Hee coo-coo!
    Wat een lekkere foto, die van je arm... hoe heb je dat nou weer voor elkaar gekregen?
    Verder ziet het er allemaal gaaf uit, tot over 2 weken!