Cape Coast weekend - Reisverslag uit Cape Coast, Ghana van Floor Beek - WaarBenJij.nu Cape Coast weekend - Reisverslag uit Cape Coast, Ghana van Floor Beek - WaarBenJij.nu

Cape Coast weekend

Door: Floor

Blijf op de hoogte en volg Floor

30 November 2005 | Ghana, Cape Coast

Vrijdag kregen we vrij omdat we alle tijd nodig hadden om in Cape Coast te komen. We vertrokken om 09:15 uur van het trostation in Abiriw naar Accra. (je moet altijd via Accra reizen om in Cape Coast te komen) Deze reis was goed te doen ookal proppen ze zoveel mogelijk mensen in de tro. In een busje horen eigenlijk 15 mensen, maar in die van ons zaten er 24! Na een uurtje kwamen we al aan in Accra en namen een taxi naar het busy internet cafe. Helaas deed het internet het niet dus ik kon geen verhaaltje op mijn coole site zetten. :( Toen gingen we met de taxi naar een straat in Accra met allemaal westerse vreettenten die op mc donalds lijken waar je dus ook echt friet en hamburgers kon bestellen! -wat we dan natuurlijk ook deden! Maar het beste in die straat was: de Koala supermarkt!!!! Ik ben nog nooit zo ontzettend blij geweest met een gewone supermarkt! Echt! Ik kon niet ophouden met lachen want ze hadden gewoon alles! en ze hadden vooral: CHOCOLADE!!!! jeh! dus ik heb een vermogen (vergeleken met wat je normaal uitgeeft in Ghana) uitgegeven aan allemaal troep maar ik ben nog nooit zo blij geweest!
Tot nu toe leek Accra mij een geweldige stad, niet echt afrikaans, maar wel heel relaxt allemaal! Toen namen we een taxi naar het trostation ergens midden in de stad. We reden op een gegeven moment door een heel klein druk straatje. Dit straatje was helemaal volgepropt met winkeltjes waar ze van alles verkochten, allerlei onderdelen van auto' s telefoons, tandenborstels,shampoo, eten, drinken, speelgoed, kleren alles gewoon! Ik was blij dat ik in de taxi zat met de ramen dicht want Becky zat voorin met haar raam open en daar kwamen allemaal mensen dingen doorheen roepen en dingen aan haar proberen te verkopen.... Vreselijk gewoon! druk, vies, arm, hectisch: dat is wat Accra is. We vonden al snel de tro die we moesten hebben nadat we onze tickets hadden gekocht. De tro leek mij vol en ik zat opzich best prima totdat net voordat we vertrokken twee ontzetten grote en vooral dikke vrouwen binnenkwamen. Ik meen het serieus: de hele bus zuchtte: wow! en de dikste kwam gezellig naast Pieter (de 33 jaar oude hollander)zitten die dus 3,5 uur lang geplet tegen de ruit zat haha! Ik had verwacht dat Ghana droog, heet en kaal zou zijn. Mooi niet! in ieder geval niet bij de kuststrook! Het is een trop;isch landschap met vooral veel struiken. Maar vooral heel groen! Heel mooi wel maar niet wat ik had verwacht!
Het was al donker toen we in Cape Coast aankwamen, dus ik kon er niet veel van zien. De director van TPA in Ghana, Mircea Samoila, had voor ons drieen twee kamers geboekt in een hotel dat Murdok heette. Het was niet al te duur(6euro per kamer: 2 persoonsbed)en best goed te doen. Na het omkleden gingen we op weg naar het feest (dit was bij Mircea thuis). Het was heel gezellig, ik heb met aardig wat mensen gepraat en bij de afterparty in nightclub Oasis kregen we een drumoptreden! Echt heel gaaf.
De volgende ochtend werd iedereen dus brak wakker. We hebben tot ieders ergernis 2,5 uur moeten wachten op ons ontbijt: brood, omelet en koffie!! Daarna gingen we samen met Liz, Katie en nog een andere engelse jongen van wie ik de naam niet meer weet naar de Cape coast castle. Dit was heel interressant, mooi, indrukwekkend en gruwelijk. We kregen een tour door onder andere de slaafkelders. Het is heel vreemt, want het is een heel mooi gebouw, maar her hebben zulke gruwelijke dingen plaatsgevonden dat je niet meer weet hoe jeje moet voelen...
Dit duurde allemaal aardig lang en hierna zijn we wat gaan eten in het restaurant ernaast (ik had fried rice met chicken-mijn lievelings gerecht!)Toen zijn we een ander gesthouse gaan bekijken en deze (Sammo) was echt heel mooi en zelfs goedkoper dan die van de avond ervoor! Het had zelfs een restaurant boven op het dak! HEel lekker eten ook! hehe. Toen we een drankje deden op het dak ontmoetten we een aantal andere reizigers (niet van TPA) en gingen we vroeg slapen.
De volgende ochtend was niemand meer brak en vertrokken we met Liz naar Elmina, een dorpje dicht bij Cape Coast. Hier bezochten we het Elmina Castle wat ook heel interresant was. Ik vond deze leuker dan die van Cape Coast, maar dat komt waarschijnlijk alleen omdat het in bezit van de Nederlanders is geweest. Elmina is een heel lief leuk vissersdorpje. Het enige grote nadeel is dat het hele dorpje naar vis ruikt! Gelukkig niet in het restaurant waar ik weer fried rice at hihi. Na de lunch gingen we zwemmen in het zwembad (!) van het luxe hotel Elmina Beach Resort! De ier die we de avond daarvoor hadden ontmoet had ons verteld dat dit heel chill was en je moest wel 3 euro betalen om er te mogen zemmen maar dat hadden wij er wel voor over hoor! Ahhh heerlijk ik heb me in deze twee weken nog nooit zo schoon gevoeld! :)
We aten op het dak van sammo's en tijdens het eten kwam de Ier (Kev) bij ons zitten. Hij vertelde ons dat hij de avond daarvoor naar een nightclub was gegaan die heel leuk was. Dus wij gingen daar ook maar heen samen met hem. Ik zeg je een ding: die Ganezen weten hoe je moet dansen hoor! Echt super gaaf. Uiteindelijk lagen we ongeveer om half 4 in bed (oepsie) maar wel een topavond gehad.
De volende ochtend vertrok de STC bus (een gewone grote bus soms met airco maar deze nu net weer niet..)naar Accra om half 11. Het duurde niet zo lang om in Accra aante komen en ik zat 10x beter dan in de tro. nog wat geld omgewisseld en dan naar Akropong terug met een tro.
Ik kwam maandag om 19:00 uur aan in Abiriw. Een top weekend dus!

Ik heb besloten dat ik toch het teachingprogramma ga doen. Alles is al geregeld en ik begin maandag om 8 uur. Een amerikaans meisje dat met Alex aan het reizen is werkt er nu en die heeft het echt ontzettend naar haar zin daar dus dat komt wel goed denk ik.
Owja, nu ik het over het reizen van Alex heb... Marco (een nederlandse jongen van 18) was ook mee. Ze reisden zegmaar van Accra helemaal naar het noorden dwars door Ghana, dan door Burkina Fasu en dan naar Mali. Helaas had Marco een wond aan zijn voet die geinfecteerd raakte waardoor zijn voet helemaal opzwol, zo erg dat hij haast niet meer kon lopen. Dus: ging hij terug. Hij heeft het niet eens tot Mali gered... Dus hadden we pringeltjes meegenomen voor hem (chips weetjewel) :( Owja, gisterochtend izjn er twee nieuwe volunteers uit Accra aangekomen die bij mijn huis gaan wonen. Amy en John, 21 jaar oud en al 5 jaar samen. Ze zijn heel aardig en heel erg in om te reizen dus dat komt allemaal wel goed. Vrijdag is iedereen vrij in Ghana want dan is het Farmersday haha ik weet niet wat dat inhoud maar het is (heb ik vban patrick een ganeese vriend van ons gehoord) geen festival maar iedereen heeft gewoon vrij. Zaterdag gaan we naar de beat(kralen)market en factory. Zondag gaan we zwemmen in het Lake Volta dus dit wordt weer een chill weekend en dan is er al bijna een maand voorbij!! Het gaat echt te snel! Ik heb het idee dat ik hier nog maar net ben aangekomen! Ik mis jullie wel allemaal hoor!! ik Schrijf weer zo snel mogelijk een berichtje!!. mijn tel nummer (mobiel want ze hebben in mijn huis geen telefoon...) hier is:

00233243056817

en post kan je zenden naar:

Floor van Beek
c/o Teaching & Projects Abroad
Private mailbag 226
Accra North
Ghana

Ik heb alleen bijna nergens bereik maar af en toe wel dus smsjes ontvang ik altijd wel een keer haha.
tot schnel dan maar mensjes die in het koude Nederland zitten hehe! hmm ik heb al aardig een kleurtje gekregen trouwens hihi okeej okeej ik houd op !

  • 30 November 2005 - 15:05

    Marije (Buren):

    Hi Floortje! Was weer een leuk verhaal(tje) om te lezen zeg! Je maakt in ieder geval genoeg mee. En wij gaan gewoon allemaal lekker onder de zonnebank, want van het weer hier worden we niet bruin natuurlijk!
    Tot je volgende verhaal!!
    Kusxxxx

  • 30 November 2005 - 15:46

    Bo:

    Jemig, wat een boekwerk! Gaaf allemaal zeg. Ik denk dat iedereen die dit leest prompt ook naar Africa wil! Ik wel in ieder geval... Spannend dat je gaat lesgeven! Daar moet je veel over vertellen hoor, want ik wil misschien hetzelfde gaan doen. Blijf je ook nog in het ziekenhuis werken?
    Groetjes!
    PS. dat telefoonnummer: moet daar niet nog wat voor, het landelijke nr. van Africa ofzo?

  • 30 November 2005 - 16:20

    Merel:

    djiesus flo je moet voortaan meer korte stukjes erop zetten want dit is veeeeel. maar je klinkt heel enthousiast en daar ben ik blij om! geniet ervan en tot snel! kus

  • 30 November 2005 - 16:30

    Kel:

    heeey floor!!! YES weer een verhaal! ik wil ook! :(
    veel plezier! en pas op! ;)
    xxxxxxxxx

  • 30 November 2005 - 18:03

    Bo:

    Jemig, wat een boekwerk! Gaaf allemaal zeg. Ik denk dat iedereen die dit leest prompt ook naar Africa wil! Ik wel in ieder geval... Spannend dat je gaat lesgeven! Daar moet je veel over vertellen hoor, want ik wil misschien hetzelfde gaan doen. Blijf je ook nog in het ziekenhuis werken?
    Groetjes!
    PS. dat telefoonnummer: moet daar niet nog wat voor, het landelijke nr. van Africa ofzo?

  • 30 November 2005 - 18:03

    Bo:

    Jemig, wat een boekwerk! Gaaf allemaal zeg. Ik denk dat iedereen die dit leest prompt ook naar Africa wil! Ik wel in ieder geval... Spannend dat je gaat lesgeven! Daar moet je veel over vertellen hoor, want ik wil misschien hetzelfde gaan doen. Blijf je ook nog in het ziekenhuis werken?
    Groetjes!
    PS. dat telefoonnummer: moet daar niet nog wat voor, het landelijke nr. van Africa ofzo?

  • 30 November 2005 - 18:05

    Bo:

    Sorry, ik weet echt niet wat er nu misgaat. Ik had je site gewoon naast mijn andere spul laten staan en plotseling staat er drie keer hetzelfde bericht. Sorry, ik zal de volgende keer wat voorzichtiger je site aanklikken!

  • 01 December 2005 - 09:39

    Tony&Ton&Jochem&Merel:

    Heeej Floor
    Wat een verhaal zeg; leuk om te lezen. Je raakt al aardig gewend daar. Kun je ook fotootjes op deze site zetten? Kunnen we een beetje zien waar je het over hebt. In ieder geval heb je "never a dull moment" dus. Zullen we FF ruilen? Groeten uit Uithoorn

  • 07 December 2005 - 15:47

    Flow:

    Helaas kan ik fotos alleen in Accra op de site zetten en ik weet nog niet wanneer ik daar weer heen ga, maar ik zal er aan denken!

  • 07 December 2005 - 16:05

    Laurens Vos - TPA:

    Hallo Floor,
    Ik heb met veel plezier je belevenissen gelezen en nu ik naar buiten kijk en de regen hard tegen mijn ruit zie vallen, dan is jouw Ghanese zonnetje wel heeeeel ver weg! Geniet er dus nog maar van! Ik ben benieuwd hoe je het lesgeven gaat vinden. Een leuke tip wat mij veel plezier in Zuid-Afrika heeft geleverd: toneelspelletjes in het Engels laten uitvoeren! Veel plezier. Laurens

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Ghana, Cape Coast

Mijn eerste reis

Hier schrijf ik later misschien iets over mijzelf.

Recente Reisverslagen:

11 Mei 2006

Holland!!

04 Mei 2006

Nog drie dagen...

26 April 2006

Djenné

22 April 2006

Groeten uit Timboektoe!

07 April 2006

Mali
Floor
Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 99
Totaal aantal bezoekers 17255

Voorgaande reizen:

13 November 2005 - 13 November 2005

Mijn eerste reis

Landen bezocht: