en dat was 1... - Reisverslag uit Accra, Ghana van Floor Beek - WaarBenJij.nu en dat was 1... - Reisverslag uit Accra, Ghana van Floor Beek - WaarBenJij.nu

en dat was 1...

Door: Floor

Blijf op de hoogte en volg Floor

21 November 2005 | Ghana, Accra

hoihoi! bedankt allemaal voor jullie leuke berichtjes! Ik was de afgelopen week dus moe, maar nu helemaal niet meer! Ik begin me hier nu al thuis te voelen, en heb het erg naar mijn zin! Vrijdag was een topdag in het ziekenhuis: Toen ik binnenkwam was er al een vrouw bezig met bevallen! Het ging heel snel en makkelijk en een nieuw meisje was geboren. Daarna ging ik nadat ik met mijn broertje tijn had gebeld naar beneden en observeerde en kreeg ik uitleg bij de echosoundcheck. Opeens kreeg de arts haast en zei tegen mij dat we nu meteen naar boven moesten gaan om... een operatie te doen! HEt was een buitenbaarmoederlijke zwangerschap (zoiets?!). Ik moest me kleden in operatiekleertjes en een haarkapje en een mondkapje opdoen. Ik mocht natuurlijk gaan kijken en het was heel leuk. Wel veel bloed maar tot nu toe vond ik dat echt helemaal geen probleem. Tijdens de operatie hoorde ik de hele tijd een vrouw schreeuwen en kermen in de kamer naast de operatiekamer. Dus toen de operatie klaar was rende ik naar de kamer ernaast. Deze bevalling zag er heeel heel pijnlijk en vermoeiend uit. Op een gegeven moment pakte de (zeer grote en dikke en een zeer laag maar harde stem hebbende) zuster een soort schaar en begon in de vagina van de vrouw te knippen. De vrouw wist van niets en schrok zich dood en schreeuwde iets van :" nee nee! hou op auwauwauw!" haha uiteidelijk ging alles alsnog goed en had ze er een zoontje bij. Het gevoel wat ik bij het zien van een geboorte krijg is opluchting. Opluchting dat het allemaal klaar is voor de moeder haha want het ziet er niet al te chill uit. Maar heel heel mooi hoor. Ik bedoel: er is een nieuw mensje op de wereld gekomen en ik mag daar bijzijn!
In het weekend ben ik veel leuke dingen gaan doen met de andere vrijwilligers. Ik kan het eigenlijk met iedereen wel goed vinden maar heb nu wel een soort zusjes-band met alex omdat ik haar natuurlijk het meest zie. (thuis enzo) Ik ben dan ook zaterdag middag met Alex naar Aburi gegaan en daar de woodmarket bezocht. Heel leuk. Het zijn allemaal kleine stalletjes waar erachter al het werk plaatsvind. Ze verkopen er van die houten poppetjes waar je (ik in ieder geval) meteen aan denkt als je aan afrika denkt. Ik heb dan ook nu al (in mijn eerste week hehe) iets gekocht! :) s'avonds hadden we een surprise birthday party voor mia. Zij is dinsdag jarig maar dan is bijna iedereen weg, vandaar dat we het op zaterdag deden. Ik en Alex zouden een salade meenemen. Om alle groente voor de salade te kopen kwamen we in een gedeelte van Abiriw waar wij nog nooit waren geweest. Het viel me vooral op dat er heel veel leegstaande, vervalde, begroeide huizen waren. Ik vroeg aan mijn "sister" Mercy -die met ons mee ging- waarom ze leeg waren: ow, het zijn gewoon oude huizen... Dus als een huis niet meer goed is laten ze dat lekker wegrotten en gaan ze gewoon in het huis ernaast wonen!
Uiteindelijk bestond ons diner uit (heerlijke) pasta,groente, en als toetje: een TAART!!!jaja hmmm heel lekker.
Zondag was een chilldag en we zijn nog gaan frisbieen (?) met alle vrijwilligers en sacvonds nog wat met zn allen gaan dinken in Mamfe.
dit weekend is er vrijdag een grote party in Cape Coast waar ik natuurlijk heenga. Ik heb ookal met Becky, mia en pieter plannen gemaakt. Zaterdag gaan we in Cape Coast rondlopen en dingen bekijken zoals het Kasteel waar alle slaven werden "bewaard" . Zondag gaan we naar het mooiste strand van Ghana om een beetje te chillen en dan gaan we weer naar huis. OOk heb ik met Becky afgesproken dat we deze week de cocoa-farm gaan bekijken in Mampong (=heel dichtbij)
Dus ik ga me toch wel vermaken met Becky iig als iedereen weg is. Zij vertelde mij dat zj ook heel graag veel wil zien en ik ook dus dat is een goeie match!

Voor de rest even over hoe ik hiern ou leef. Ik heb een hele grote kamer met een heel groot 2persoonsbed voor mij hehe en een iets kleiner bed voor Alex.(die dinsdag weggaat voor 3,5 maanden) We douchen bijna altijd met een emmer gevuld met water omdat er dus bijna nooit sromend water is. Er wordt voor ons gekookt en je moet wel aangeven wanneer je niet thuis eet anders maken ze iets voor niets klaar... Het eten is heel lekker, zolang het maar niet "echt" ganees is! banku krijg ik nog wel naar binnen maar fufu ofzo is echt niet te eten! Als je naar een anders stadje moet reis je voornamelijk met de taxie wat geen drol kost. Vaak krijg je gratis met de taxidrive een leuk achtergrondmuziekje erbij. Meestal keiharde Ghaneese muziek. Als je ver moet reizen naar een andere stad moet je met een Throtrho gaan wat nog goedkoper is alleen wel minder comfortabel.

voor de rest weet ik even niets meer te melden behalve dat ik het nu dus ontzettend naar mijn zin heb en dat als ik me verveel wel iets anders weet te vinden om me mee te vermaken! Ik zet misschien in Cape Coast nog een berichtje op mijn site maar ik moet even kijken of ik daar wel tijd voor heb. (vast wel en als het goed is is het internet daar sneller)
dus tot snel!

doeg

  • 21 November 2005 - 12:57

    Loes:

    Heej flow! Wat onzettend gaaf man wat je nu al allemaal doet/ziet! Je bent net een weekie weg en je hebt nu al vette verhalen..dat wordt wat als je nog 3 maanden daar blijft :P Ben iig blij om te horen dat je het super naar je zin hebt, maar ik moet niet denken aan al die vieze bevallingsverhalen haha, niks voor mij :)
    Nou veel plezier nog en laat wel weer wat horen hier xxxx lous

  • 21 November 2005 - 13:30

    Jeroen:

    Floor,

    gaaf bericht, maar wat is een Throtrho???

  • 21 November 2005 - 16:40

    Merel:

    flowie.ben blij om te horen dat je het naar je zin hebt...maar mis je ons al een beetje? kus

  • 21 November 2005 - 20:25

    Mieke Leemans:

    jeetje floor ik vind jou heel ondernemend en dapper.
    en wie wordt je maatje nu als alex weg is voor drie maanden?
    je krijgt wel een schat aan ervaring op deze wijze
    ik lees met plezie je volgende mailtjes/berichtjes en ben diep in mijn hart wel blij dat ik niet hoef in te zitten over mijn dochter die in het verre afrika zit hoe enthousiast jij er ook over schrijft! liefs mieke

  • 21 November 2005 - 21:06

    Veronique&hans&juliette&philip&ferdinand:

    Hoi Floor, mag je alleen kijken of mag/moet je ook dingen doen tijdens zo'n bevalling? de afwisseling met je sociale leven is denk ik wel prettig. Een leuk ghanees receptje van burry burry of zo iets lijkt me toch wel leuk om uit te proberen. Fijn dat je leuke mensen om je heen hebt. tot gauw
    V&H&J&P&F

  • 21 November 2005 - 21:11

    Kelly:

    Hey floor! echt gaaf, alles wat ik zo lees! zou zo naar je toe vliegen!als ik alles zo lees begin ik het te vergelijken met Kenia toen wij er waren. lijkt het daar op?! hoor snel weer van je!
    liefs dikke kus! kel

  • 22 November 2005 - 15:28

    Steph:

    Flo! Superleuk om te lezen dat je het naar je zin hebt! Bofkont daar in warm Ghana, hier is het echt al freezing koud aant worden brrrr... Veel plezier nog! Dikke kus steph

  • 24 November 2005 - 14:01

    Floor:

    thnx allemaal en pap, een throthro is een busjes taxie die verder reist dan taxies en goedkoper is!tot snel!

  • 28 November 2005 - 20:13

    Je Weet Wel, Die Ene Zus....:):

    Heee Flow! Sa man, wat heb je al veel meegemaakt zeg!! Echt supercool. Hoe waren de feesten en het strand? Wel minimaal 1x per week schrijven hoor! En ik zou het ook best leuk vinden om aan je lijst toegevoegd te worden...:). Ik probeerde je alsmaar te bellen dit weekend maar krijg telkens je voicemail. Wat is je nummer?! Stuur anders maar naar b_vanbeek@yahoo.com

  • 28 November 2005 - 20:20

    Nog Wat...:

    Je moet even je landkaart aanpassen, dan kunnen we zien waar je zit!!
    xxBo

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Ghana, Accra

Mijn eerste reis

Hier schrijf ik later misschien iets over mijzelf.

Recente Reisverslagen:

11 Mei 2006

Holland!!

04 Mei 2006

Nog drie dagen...

26 April 2006

Djenné

22 April 2006

Groeten uit Timboektoe!

07 April 2006

Mali
Floor
Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 85
Totaal aantal bezoekers 17241

Voorgaande reizen:

13 November 2005 - 13 November 2005

Mijn eerste reis

Landen bezocht: