bijna kerst! - Reisverslag uit Accra, Ghana van Floor Beek - WaarBenJij.nu bijna kerst! - Reisverslag uit Accra, Ghana van Floor Beek - WaarBenJij.nu

bijna kerst!

Door: Floor

Blijf op de hoogte en volg Floor

21 December 2005 | Ghana, Accra

Nog vier nachtjes slapen en het is kerstmis! Een echt kerstgevoel heb ik totaal niet omdat het hier 32 graden is met felle zon en ik hoor bijna nergens kerstliedjes en kerstversiering kan je alleen in Accra vinden! Met kerst blijven we gewoon bij de familie en we (alle vrijwilligers) zijn uitgenodigd om op de 24e met z'n allen bij Marco thuis te gaan eten dus toch nog wel een kerstdiner! Sommige mensen hebben enorme paketten opgestuurd gekregen van thuis! Dit waren meestal de Britten omdat kerst daar echt heel groot gevierd wordt!
Zondag zijn we met alle vrijwilligers behalve Amy en John -die ook in mijn huis wonen- riching Akosombo gegaan. Dit is een stadje in het onderste puntje van het Lake Volta. We stopten bij een soort hotel iets aan een rivier waar ze altijd heen gaan. Het was echt ontzettend mooi en rustig. Er was een touw gespannen aan de tak van een boom waaraan we in de rivier konden slingeren. We hebben de hele dag doorgebracht met zwemmen, chillen en eten :)

Vandaag ben ik om kwart over vijf opgestaan om samen met Andy en Alex om half zeven een tro te pakken naar Accra. Dit moesten we zo vroeg doen omdat het bijna kerst is en iedereen dan kennelijk naar Accra wil! We moesten ons dan ook naar binnen vechten om een plekje in de tro te krijgen echt zo grappig. Maar we kregen een plekje - dankzij Andy omdat hij vier ghaneesen van de tro hield zodat wij naar binnen konden glippen- en we reden via een andere weg dan normaal waardoor we het eerste halfuur een heel mooi uitzicht hadden. Uiteindelijk duurde de reis ongeveer twee uur in plaats van een uur! Andy ging toen naar de bank en Alex en ik moesten eerst naar het kantoor van de TPA man Tom om de slips op te halen van Amy en John zodat we hun pakketjes konden ophalen van het post kantoor. Dit was dan ook ons volgende doel. We namen een tro die dichtbij het postkantoor zou stoppen en ik vertrouwde Alex toen ze zei dat ze het wel wist te vinden... een grote fout kennelijk omdat we drie kwartier voor niets rond hebben gelopen op zoek naar het postkantoor. het viel me op dat een man ons aan het volgen was, maar Alex zei dat zolang hij niets deed het niet erg was. Toen we eindelijk het postkantoor gevonden hadden bleef de man ons van een hoekje bekijken... en toen we samen met Andy uit het postkantoor liepen volgde hij ons weer! Net op het moment dat ik het tegen Andy zei riep een soort politieman ons. Hij zei dat hij had opgemerkt dat een man ons aan het volgen was en dat we zo snel als we konden een tro of een taxi moesten pakken. De enge achtervolger bleek lid van een gang te zijn die mensen overvallen. De soort politieman liep met ons mee naar het tro station en we waren weer veilig. Gelukkig was er niets engs gebeurd omdat deze mensen ook bekend staan voor het gebruiken van wapens.... Ik ga dus van nu af aan nooit meer naar Alex luisteren!
Gelukkig hebben we wel al onze kerstkadeautjes voor onze fam gekocht in een markt waar we per ongelijk doorheen liepen: 3 DVD's: The gladiator, Troy en The ledgend of Zorro. en een voetbal voor de kleinere kids. DVD's?! ja vero&co, je kan hier dvds en taarten kopen haha. Alles is aardig snel aan het veranderen hier. Eigenlijk moet ik zeggen aan het verwesteren... maar even een voorbeeld: ze zijn al een tijdje bezig de weg tussen abri en Akropong te asfalteren en dat is vreemd om te zien omdat ik nu al veranderingen heb gezien tussen een aantal dorpjes!
Maar even terug naar mijn verhaal: owja, dvd's. Ja, want het is echt grappig. Onze familie heeft laatst een dvdspeler gekocht en iedereen is nu (als er electriciteit is) de hele dag door films aan het kijken! Ze houden heel erg van actie films en kijken dan voornamelijk ook naar Kong Fu enzo. Het grappige is, dat ze tijdens het kijken van de films gewoon door blijven praten en af en toe even weglopen en weer terug komen. Een avond wilde alex en ik samen met Andy een film kijken en we hadden er maar gewoon een van de stapel gepakt. Kennelijk vond Kwame (= Ransfort= mijn oudere hostbrother) de film die wij hadden uitgekozen niet leuk. Hij bleef maar zeggen: " I really don't like this movie, it is really boring" Op een gegeven moment werd het zo vervelend dat we maar een andere film- naar zijn keuze- opzetten. Nieuwjaar ga ik op het strand vieren! En dan ook nog eens op het mooiste strand van Ghana: Brenu beach!!! Hierna gaan we naar Mole national park maar daar ga ik later nog wel wat over schrijven.

Maarja, een fijne kerst allemaal en een gelukkig nieuw jaar!!!
Jammer dat ik niet in Nederland ben om het samen met jullie te vieren maar dat moet ik dan maar een jaartje overslaan...
tot snel!!!
kus!

  • 21 December 2005 - 14:19

    Loes:

    hahha flow, bleef je enterknop hangen?! Kreeg je berichtje ongeveer 10 x ofzo..:P Vind je verhalen echt zo cool man!! Maar pas je wel op voor enge mannetjes! Ik kan je voorlopig ook geen berichtje meer sturen, want ga lekker 2 weken op wintersport:) dus jij ook fijne kerst en HAPPY NEW YEAR!! Veel plezier nog flo! Dikke kuss loes

  • 21 December 2005 - 14:25

    Floor:

    oepsie sorry mensen voor het ongemak maar internet liep vast en deed even niets en toen was het bericht heel vaak geplaatst! veel plezier op wintersportvakantie dan allemaal ik ga naar het strand!hehe

  • 21 December 2005 - 15:09

    Ton&Tony&Jochem&Merel:

    heeej Floor
    we lezen jouw verhalen met veel plezier; altijd wel iets aan de knikker dus. Moeten we je wat middelen ter zelfverdediging sturen? Lekker zo'n achtuhrvolleger! Kijk maar uit met die enge Ghaninezen. Veel plezier on the beach; en leuke feestdagen en een goed 2006. Een witte kerst in Ghana zit er natuurlijk niet echt in, maar dan stooi maar wat wit zand - lijkt het toch nog wat. Voor ons overigens ook geen witte kerst dus we willen graag met je ruilen. Stuur maar FF een private jet of zoiets.
    We hebben jouw bericht overigens een keer of 18 gekregen

  • 22 December 2005 - 08:00

    Hetty:

    Hoi Floor,

    Ik wens jou ook heel gezellige kerstadagen en een spannend 2006, waarin je veel zult beleven

  • 23 December 2005 - 11:24

    Bar:

    Coocoo!!! Zozo, je moet je Charlie's Angels technieken maar wat op gaan vijzelen met al die creepy bendeleden op straat. Maar dude, heb je nou gekeken bij je 'verzonden berichten' of daar die e-mail nog in stond want ik heb nog steeds niks ontvangen hoor. Stuur hem maar naar yahoo: b_vanbeek@yahoo.com
    Hoe dan ook: een hele fijne kerst!
    Echt leuk dat je die foto's erop hebt gezet! Duurt zeker wel lang daar in dat internetcafe? Zo niet: meer!meer!

    xxx Bo

  • 25 December 2005 - 22:59

    Jan Enzo:

    Na zo'n 10 (valt weer mee in vergelijking met Ton) keer je verhalen over enge mannen en gangs gelezen te hebben vind dat ik toch wel een behoorlijk stoere nicht daar in ghana heb zitten. Wat nou eng! Wat ook heel leuk om te lezen is dat je zo makkelijk contact legt met allerlei mensen!
    Geen sneeuw daar natuurlijk maar wel kerstballen in de palmboom of een stalletje onder de kameel ofzo? Hier breek je je nek over de (buiten)kerstbomen en heb je 'snachts bijna een zonnebril nodig tegen de kerstfeestverlichting op straat: de rendieren en Santa's springen je uit elke onverdachte hoek in je nek. Kerst is nu een beetje zompige zooi met regen en een verdwaald waterzonnetje. Het vuurwerk is al wel hoorbaar. Doen ze daar in Ghana wel aan vuurwerk? of hebben ze andere manieren om de boze geesten van het nieuwe jaar uit te bannen? Hier knalt het er al lustig op los.
    Nou Floor hou je taai in de zon en de schaduw van de palmboom. En: de foto's zijn coool!:=))

  • 27 December 2005 - 10:05

    Floor:

    gelukkig nieuwjaar!!!!

  • 28 December 2005 - 06:49

    Steph:

    Flo!
    Superleuk al je verhalen! Ik zit nu heerlijk in Australie, heb ook totaal geen kerst gevierd, echt heel raar zo in de warmte! Maar wel zeer aangenaam haha.. Ik kijk uit naar je volgende berichtje! Kus steph

  • 02 Januari 2006 - 13:54

    Vero&Co:

    Hoi Floor, Gelukkig/Gezond en een avontuurlijk nieuwjaar. Mens wat een verhaal met zo'n enge griezel achter je aan. Verstandig om niet meer naar die andere vogel te luisteren. We hadden hier vlak voor oud&nieuw zowaar sneeuw is wel wat anders dan 32 graden. Foto's zijn onwijs leuk, ben het met bar eens stuur maar wat meer. Ben benieuwd hoe het lesgeven (klopt toch hé)je bevalt.
    Zien je volgende bericht met spanning tegemoet.
    Hug en zoenen

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Ghana, Accra

Mijn eerste reis

Hier schrijf ik later misschien iets over mijzelf.

Recente Reisverslagen:

11 Mei 2006

Holland!!

04 Mei 2006

Nog drie dagen...

26 April 2006

Djenné

22 April 2006

Groeten uit Timboektoe!

07 April 2006

Mali
Floor
Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 149
Totaal aantal bezoekers 17255

Voorgaande reizen:

13 November 2005 - 13 November 2005

Mijn eerste reis

Landen bezocht: